חרדת שינייםפחד שיניים

אינני מסוגל לצחצח שיניים!

"צחצוח שיניים מזכיר לי שעליי לפנות מתישהו לרופא שיניים, והמחשבה על כך גורמת לי להרגיש כה רע שאינני מסוגל לעשות זאת. אני גם לא מסוגל להביט בשיניים שלי, דבר המחזיר אותי לאירועי העבר שגרמו לפוביה הדנטאלית שלי".

"אני פשוט לא מצליח לגרום לעצמי לצחצח את השיניים"!

"אינני מסוגל לסבול את הטעם של משחת שיניים"!

"צחצוח שיניים גורם לי דחף כה חזק להקיא, שאינני מצליח לגרום לעצמי לעשות זאת".

אלו הן הסיבות הנפוצות ביותר לכך שאנשים מתקשים לצחצח שיניים, או מתייחסים לצחצוח השיניים כאל משימה בלתי אפשרית. להלן טיפים מסוימים לגבי אופן ההתמודדות עם בעיות אלו!

העדר מוטיבציה:

השקע במברשת שיניים חשמלית. צחצוח במברשת שיניים חשמלית דורש פחות עבודה מצחצוח במברשת שיניים רגילה.

הסתובב בבית, צפה בטלוויזיה או קרא ספר במהלך צחצוח השיניים.

צחצח שיניים במקלחת (אפשר לעשות זאת גם כשמשתמשים במברשת שיניים חשמלית – מסיבות מובנות, מברשות אלו חסינות מים).

שא עמך מברשת שיניים, וצחצח שיניים כשאתה נזכר בכך.

הזכר לעצמך את היתרונות החיוביים של צחצוח שיניים.

תיעוב הטעם של משחת שיניים:

אינך חייב להשתמש במשחת שיניים – תוכל לצחצח שיניים במים במקום זאת. הסיבות לכך שרוב האנשים משתמשים במשחת שיניים הן: (א) טעם המשחה מרענן יותר מהטעם של מים בלבד, ורוב האנשים אוהבים זאת – אך אין זה אומר שגם אתה חייב לאהוב טעם זה, ו- (ב) רוב משחות השיניים מכילות פלואוריד. כדי לפצות על העדר הפלואוריד במשחת השיניים, השתמש במי פה המכילים פלואוריד (לדוגמה, מי פה ACT בארה"ב). בחר מי פה שאינם מכילים אלכוהול (אתנול), העלול לייבש את הפה. עליך להשתמש במי פה המכילים פלואוריד לאחר הצחצוח (עדיף לפני השינה).

צורך להקיא במהלך צחצוח שיניים:

רפלקס הקאה רגיש עלול להקשות מאוד על צחצוח שיניים. אחת מהשיטות, הפועלת אצל אנשים מסוימים הסובלים מרפלקס הקאה בעייתי, היא להשתמש במברשת שיניים חשמלית המצוידת בראש קטן מאוד (לדוגמה, סדרות 3D Excel או Professional של Oral-B). מברשות שיניים אלו נחלו הצלחה יתרה גם במחקרים מבוקרים, ובהחלט כדאי להשקיע בהן.

זכור לנשום דרך האף, אלא אם כן אינך מסוגל לעשות זאת עקב הצטננות או מסיבות רפואיות.

ברוב המקרים, רפלקס ההקאה חזק יותר כשמצחצחים את השיניים האחוריות (במיוחד את החלק הפנימי ואת משטחי הנשיכה). הצורך להקיא עשוי להיות פחות מורגש כששומרים על שפתיים סגורות. אנשים מסוימים סבורים, שהכי קל להתחיל בצחצוח המשטחים החיצוניים של השיניים התחתונות. התחל באזור שנראה לך הכי קל לצחצח, נוע לאט והוסף אזורים אחרים מיום ליום עד שתצליח לכסות את כל הפה. דבר זה עלול להימשך מספר שבועות.

למברשות שיניים חשמליות יש בדרך כלל שתי הגדרות מהירות, וייתכן שתגלה שקל יותר להתחיל במהירות הנמוכה.

לאנשים מסוימים התברר, שרפלקס ההקאה שלהם בעייתי יותר בשעות מסוימות של היום – במיוחד בבוקר. בחר את השעה המתאימה לך ביותר.

ייתכן שרפלקס ההקאה הרגיש נגרם על ידי בעיה רפואית – אם אתה חושד בכך, כדאי לפנות לרופא רגיל.

לעתים אירוע יחיד בעבר עלול לגרום להקאה. גילוי פשוט של הסיבה עזר לחלק מהאנשים.

אם הצורך להקיא נובע מהתעללות בעבר, ייתכן שייעוץ אמפתי או פנייה לפסיכולוג יעזרו מאוד.

היפנוזה עשויה לעזור. הקפד לבחור מטפל מוסמך בהיפנוזה.

המידע באתר זה אינו במקום ואינו מתיימר להחליף או להיות במקום מידע של רופא שיניים מומחה השתלות שיניים