חרדת שינייםפחד שיניים

כיצד אוכל להתגבר על הפחד מכאב?

אם אתה סבור שרפואת שיניים פשוט כואבת מנשוא, סביר מאוד שהתנסית בחוויה כואבת מאוד אחת לפחות בעבר.

פחד מכאבהסיבה לכך עלולה להיות אחת מהבאות: רופא שיניים שהתחיל בטיפול מוקדם מדי – לפני שהמקום הורדם כהלכה; רופא שיניים שהתקשה להרדים את המקום; זיהום פעיל בשן; הזרקה כואבת; או שייתכן שסירבת בעבר לאלחוש מקומי. ייתכן שרופא השיניים לא עצר גם כשסבלת באופן ברור מכאב רב.

כמו כן, רופאי שיניים מסוימים הרבה יותר עדינים מאחרים – לרופאים (או לשינניות) מסוימים פשוט לא אכפת מנוחות המטופלים, או שאין להם את המיומנות הנדרשת לעבודה!

רפואת שיניים אינה כואבת אם המקום הורדם כהלכה (למרות שאם אתה חושש מתחושת ההרדמה ייתכן שאין בכך נחמה רבה – עיין בעמוד שלנו על פחד מתחושת הרדמה).

ומה אם אני מפחד מהזריקה?

קיימים משחה או ג'ל, שניתן למרוח על החניכיים תחילה כדי להרדימם לפני האלחוש המקומי. אם אינך אוהב את המראה של מחטים (ומי כן?), סגירת העיניים עשויה לעזור. אם אתה סובל מפוביה קשה ממחטים, קיימות שיטות פסיכולוגיות ופרמקולוגיות (וכן גאדג'טים) זמינות העשויות לסייע במהלך טיפול שיניים. תוכל למצוא מידע נוסף בעמוד שלנו על פוביה ממחטים.

"ומה לגבי 'רפואת שיניים נטולת כאב'? רופאי שיניים מסוימים טוענים שהדבר בר ביצוע, בעוד אחרים טוענים שהכאב בלתי נמנע" – מבולבל "רפואת שיניים נטולת כאב היא אחת מאותן תשובות בנוסח "תלוי על מה מדובר". ברוב ההליכים, אלחוש מקומי יאפשר טיפול ללא כל כאב באזור האחורי העליון ובאזור הקדמי התחתון.

בשיניים הקדמיות העליונות ובשיניים האחוריות התחתונות תיתכן תחושת דקירה קלה עם חדירת הטיפות הראשונות של חומר האלחוש המקומי (LA). ניקוב העור איננו כואב כשמשתמשים כהלכה באלחוש מקומי, או "בג'ל".

המפתח למזעור הכאב הוא הזרקה איטית וחלקה ככל האפשר של תמיסת האלחוש המקומי. הזרקת מחסנית של 2 מ"ל אמורה להימשך 2 דקות לערך. קיים גאדג'ט בשם "מקל הקסם" (The Wand). ביסודו של דבר, מדובר במזרק מבוקר מחשב, המזריק את התמיסה לאט מאוד. אולם, ניתן לקבל את אותה ההשפעה על ידי הזרקה ידנית המתבצעת כהלכה.

כשרופאי שיניים מסוימים מטפלים במטופל חושש, הם מזריקים מהר מאוד את האלחוש המקומי. קריעת הרקמות הנגרמת עקב כך גורמת לרוב הכאב. רופאי שיניים אחרים פשוט חסרי סבלנות, ורוצים לסיים את העבודה מהר ככל האפשר.

הם נוטים למשוך למרפאה שלהם מטופלים בעלי סבולת גבוהה, ומתמודדים רע מאוד עם מטופלים הסובלים מפוביה או ממתח נפשי.

ההליך בפועל אמור להיות נטול כאב רוב הזמן. הליכים מסוימים עלולים להיות כואבים ויחייבו אלחוש מקומי נוסף או שיטה אחרת לאלחוש מקומי (לדוגמה, טיפול שורש בשן הנגועה בזיהום קשה). לעתים, שונות אנטומית עלולה לחייב שימוש בשיטות חריגות לאלחוש מקומי. אולם, בפועל מצב זה הוא נדיר".

אם רופאי שיניים לא הצליחו בעבר להרדים את הפה שלך, עיין בעמוד הבא שלנו: לא ניתן לבצע הרדמה? מה לעשות אם נובוקאין אינו משפיע?

"כיצד אוכל להתגבר על הפחד מכאב?"

השלב הראשון בהתגברות על הפחד מרופא שיניים או מטיפול שיניים כרוך באיסוף מידע מדויק, שיסייע לקבוע את מידת האמינות או האמיתות של פחדים אלו. ידע עשוי להוות נשק רב עוצמה נגד פחד. בפועל, אנשים רבים פוחדים ממוות כיוון שמדובר ב"בלתי ידוע הנורא מכול". אחד מהגורמים המנחמים בדתות רבות הוא ההבטחה של גן עדן ותגמול אחר בעולם הבא. למרות שלא אוכל להבטיח לך שהחוויות הדנטאליות שלך יהיו "שמיימיות", אוכל להבטיח שהן לא יהיו ההפך הגמור מכך.

הכרת אופן ההתמודדות של רופאי שיניים עם הפחדים של מטופלים היא נקודת התחלה טובה בהקלה על הפחד מרופא השיניים עצמו. לרוב האנשים יש לפחות פחד מסוים בחייהם מכאב או מפציעה – וטוב שכך. פחד זה מונע מאתנו לגעת בתנור חם (יותר מפעם אחת), או מלהיכנס עם הרכב היישר לתוך טור כלי הרכב הבאים ממול. פחד הוא רגש מגן ואינסטינקטיבי, המסייע לשמור על ביטחוננו. אין פלא אפוא, שכשמעמתים אותנו עם מצב או עם סביבה שאנו מאמינים כי הם כואבים אנו מנסים להימנע מהם. אנשים מסוימים, הנמנעים מטיפולי שיניים שגרתיים, עושים זאת כיוון שהם מאמינים שכל טיפול שיניים כואב.

אם כן, מהי האמת לגבי רפואת שיניים וכאב? אינני מתכוון לספר לך, שטיפול שיניים לעולם אינו כואב – במקרים נדירים הוא כואב. מה שכן, ברוב המקרים טיפול שיניים איננו כואב כלל או מעורר אי-נוחות קלה בלבד. היה סמוך ובטוח, שבפועל רוב רופאי השיניים מודעים להשפעת הכאב על המטופלים. רופאי שיניים רבים מתגאים בכך שהם "מטפלים ללא כאב". רופא שיניים הגורם למטופל כאב יאבד אותו לעתים כמטופל, וקיים סיכוי טוב שהמטופל יספר לרבים אחרים על הניסיון המר שעבר במרפאה שלו. במרפאת שיניים לא אמורים לגרום כאב בטיפול, ורוב רופאי השיניים יודעים זאת!

לרופאי שיניים דרכים רבות להפחית את אי-הנוחות במהלך טיפול שיניים. הפעולה הראשונה שרופאי שיניים נוקטים היא להעריך איזה טיפול נדרש כדי להחליט אם יש צורך באלחוש על ידי זריקה. טכנולוגיה דנטאלית מודרנית מאפשרת לבצע הליכים דנטאליים רבים ללא אלחוש ובנוחיות. לדוגמה, ניתן לטפל בעששת שטחית על צד השן או על משטח הנשיכה באמצעות לייזר דנטאלי, או באמצעות יחידה לשחיקה בלחץ אוויר – התקן חדש, הפולט תרסיס עדין של תערובת אוויר ואבקה כדי להחליק ולהעלים עששת. ברוב המקרים, התקנים אלו מסוגלים לטפל בעששת באופן שקט, נטול כאב וללא אלחוש.

כשצריך אלחוש, משתמשים בג'ל או במדבקה רבי-עוצמה לאלחוש מקומי כדי להפחית את אי-הנוחות הנלווית לזריקה. רופאי שיניים גם משתמשים במחטים דקות מאוד, ומזריקים את התמיסה לאט כדי להפחית עוד את אי-הנוחות. הדרך העיקרית, שרופא שיניים יכול להשתמש בה כדי להפחית או לבטל את אי-הנוחות במהלך טיפול שיניים, היא לוודא שפה המטופל רדום ככל האפשר במהלכו. הגישה שאני נוקט תחילה היא לטפל בשן לאט מאוד. אשאל את המטופל: "האם אתה מרגיש את זה?"

אם התשובה היא כן, אתן לו יותר אלחוש או אמתין מספר דקות ואבדוק שוב. הרדמת הפה של חלק מהמטופלים מעט ממושכת יותר.

אם אתה סובל מכאב, מומלץ תמיד לסמן לרופא השיניים לעצור. אם רופא השיניים אינו מקשיב לכך עליך למצוא רופא חדש! במקרים מסוימים, ייתכן שתמשיך להרגיש רמות שונות של כאב גם לאחר שכל המקום רדום. קיימות מספר סיבות לכך, הכוללות מיקום לא מדויק של האלחוש, אי המתנה מספקת לפעולתו או זיהום חמור באזור המפריע לעוצמתו.

רופא השיניים יכול לטפל במצבים אלו על ידי כיוון מחדש של האלחוש (מתן אלחוש נוסף), המתנה ממושכת יותר לפני תחילת הטיפול או דחיית הטיפול ומתן מרשם לאנטיביוטיקה כדי להפחית את הזיהום. סוגיה חשובה אחרת היא שלאנשים שונים יש סף כאב שונה. טיפלתי באנשים, שהתלוננו על אי-נוחות אמיתית בבדיקת שיניים שגרתית, בעוד שמטופלים אחרים סבלו בקלות טיפול שורש או ניתוח דנטאלי ללא אלחוש (למרות שאינני ממליץ על כך).

במהלך השנים, גיליתי אירוניה מעניינת במהלך הטיפול במטופלים הסובלים מפחד. רוב רובם של מטופלים אלו ניחנים בסבולת גבוהה מאוד לכאב. כשחושבים על כך, יש בכך היגיון מסוים. לעתים קרובות, מטופלים הסובלים מפחד נמנעים מטיפול שיניים וסובלים שנים של אי-נוחות מהשיניים שלהם. סביר, כי אם סבולת הכאב של מטופלים אלו הייתה נמוכה הם היו פונים לרופא השיניים ברגע ששן כלשהי הייתה הופכת לרגישה. מסיבה זו, לאחר שמטופל הסובל מפחד נותן אמון ברופא השיניים שלו הפחד מתפוגג במהירות. מטופל הסובל מפחד לומד במהרה שאי-הנוחות של טיפול שיניים לא קרובה אפילו לכאב שהוא חש מדי יום מהזיהום בשן.

כשמטופלים מספרים לי שהם מפחדים מהכאב אני מבטיח להם שלא אבצע את ההליך (עקירה, תעלת שורש וכדומה) אם הם מרגישים כאב – פשוט ולעניין. במקרים נדירים אפילו אקבע עם המטופל תור ליום אחר אם לא ניתן לסיים את הטיפול בנוחיות.

הליכים דנטאליים מסוימים עלולים לגרום לאי-נוחות לאחר התפוגגות האלחוש. לעתים קרובות, מטופלים הסובלים מפחד חוששים מכאב לאחר הליך דנטאלי. הליכים העלולים לגרום לכאב כזה כוללים עקירת שיניים וניתוחים דנטאליים קטנים אחרים, טיפול שורש, ניתוח במסב השן (בחניכיים) ומספר סתימות בשיניים. רופאי שיניים דואגים לטפל בכאב לאחר הטיפול בדיוק כפי שהם מטפלים בכאב במהלך הטיפול. אחת מהפעולות הראשונות שרופאי שיניים עושים היא לוודא שהם מבצעים את ההליך באופן עדין ככל האפשר. רופא שיניים המפעיל כוח רב עלול להפעיל לחץ מופרז על השיניים ועל החניכיים שיגרום לאחר מכן לאי-נוחות רבה יותר. רופאי שיניים יכולים להשתמש גם באלחוש הנמשך זמן רב יותר (בופיבקאין), או לתת תרופות לשיכוך כאב כמו איבופרופן (אדוויל, מוטרין) לפני הליכים מסוימים. הוכח, כי פעולות אלו מפחיתות כאב לאחר הטיפול. רופאי שיניים רשאים גם לרשום תרופות נרקוטיות חזקות, היעילות ביותר בהפחתה או בביטול של אי-נוחות מכל סוג שהוא לאחר טיפול שיניים. הפעולה האחרונה שרופא שיניים יכול לנקוט היא להתקשר לביתו של המטופל לאחר טיפול העלול לגרום לכאב. אני נוהג כך מזה שנים. אני רוצה לברר מה מצב המטופל, אם התרופה פועלת ואם יש לו שאלות על הטיפול. רופאי שיניים מסוימים נוהגים כך, ודומני שיותר רופאי שיניים ינהגו כך בעתיד. מלבד העובדה שמדובר בדבר הנכון לעשות, מחקר הראה שתפיסת הכאב בקרב אנשים נמוכה יותר כשרופא השיניים מתקשר לביתם כדי לברר מה מצבם.

רוב רופאי השיניים מבינים, שכאב הוא דבר סובייקטיבי מאוד. המשמעות היא, שלרגשות של אדם יש השפעה רבה על תפיסת הכאב שלו. לדוגמה, אם מטופל חש שרופא השיניים שלו חסר רגישות או חמלה, קיים סיכוי טוב לכך שפעולות קונקרטיות אחרות שבהן רופא השיניים משתמש להפחתת הכאב יצליחו פחות. מאידך, התוצאות שיתקבלו אצל רופא שיניים, המקדיש מאמץ ראוי להפחתת כל אי-הנוחות הנלווית לטיפול שיניים ומפגין אמפתיה למטופלים שלו, יהיו טובות בהרבה.

מספר הרהורים לסיום: רוב הסובלים מפוביה דנטאלית מוכנים להשלים עם כאב רב כדי להימנע מלפנות לרופא שיניים. לעתים קרובות, הכאב יהיה חמור מכל כאב אחר שהמטופל סבל ממנו – אפילו במהלך טיפול שיניים כואב. העיקרון הבסיסי פשוט: ברמה הפסיכולוגית, הרבה יותר קל לאדם לסבול כאב שגרם לעצמו מכאב שנתפס ככאב הנגרם על ידי אדם אחר. כאב הנגרם על ידי אדם אחר דומה לעינוי – אם הפעולה מכוונת או נתפסת כמכוונת. עם זאת, דבר זה אינו תקף יותר כשיודעים שכוונתו היחידה של רופא השיניים היא לסייע בדרך הכי פחות כואבת האפשרית. מובן, שגם המבוכה והפחד מהשפלה מהווים גורמים חשובים בהימנעות מפנייה לרופאי שיניים – לעתים יותר מהאפשרות של כאב.

המידע באתר זה אינו במקום ואינו מתיימר להחליף או להיות במקום מידע של רופא שיניים מומחה השתלות שיניים