חרדת שינייםפחד שיניים

דיכאון והתאבדות

בכל זמן נתון כ-10% מאוכלוסיה סובלים מדיכאון, ברוב המקרים בשילוב עם חרדה. על פי הערכות, 1 מכל 4 עד 6 אנשים סובלים מדיכאון בתקופת חייהם. כל אדם, החל ממנכ"לים של חברות ענק ועד לכוכבי רוק, מעובדי צווארון כחול ועד לסטודנטים, עשוי לסבול מדיכאון. דיכאון אינו מוגבל לקבוצת גיל מסוימת, איזור גיאוגרפי זה או אחר או מעמד כלכלי כלשהו – כל אחד יכול לסבול מדיכאון.

עבור אנשים עם פוביה דנטלית, השילוב של פחד מטיפולי שיניים ודיכאון יכול להיות קשה מנשוא. אינכם לבד ואינכם חריגים! דיכאון ופחד מטיפולי שיניים הם שניהם מצבים שכיחים ביותר. אם הסיבה העיקרית לדיכאון שלכם הינו הפחד מטיפולי שיניים, ייתכן מאוד שהדיכאון יעלם ברגע שתצליחו להתגבר על הפחדים שלכם. כמו כן, 4 מכל 5 אנשים שסובלים מדיכאון מתגברים עליו תוך שנתיים ללא טיפול (למרות שטיפול או תרפיה יכולים לסייע במניעת הישנות של הדיכאון או לקיצור תקופת ההחלמה).

גם אם הבעיה לא תיפתר באופן מוחלט – אנשים רבים מצליחים לחיות חיים מוצלחים ומלאים עם הדיכאון. אל תאפשרו לדיכאון למנוע מכם לעשות דברים מספקים ומשמעותיים. אתם יכולים לראות במצב שלכם בתור הזדמנות לצמיחה אישית. זה לא משהו שעליכם לפחד ממנו – קבלת המצב ופיתוח טכניקות שתאפשרנה לכם לחיות איתו מהווים שלב חשוב שיכול להוביל להעצמה אישית אדירה.

דיכאון או עצבות?

בחברה של היום, רגשות שפורשו בעבר כעצבות מתויגות לעיתים קרובות באמצעות טרמינולוגיה רפואית – תחת המונח הכולל "דיכאון". אם אתם מרגישים קצת מדוכדכים מכיוון שאינכם מרוצים מהביטים מסוימים של חייכם (או אפילו כל ההבטים של חייכם), ניסיון לשנות את הדברים שגורמים לכם לעצב עשוי לשפר את הרגשתכם. לפעמים אנחנו מרגישים כאילו השינוי הינו בלתי אפשרי. במקרים כאלה מומלץ לפנות לקבלת עזרה מפסיכולוג מייעץ, ויחד איתו לנסות להבין אילו דברים אתם יכולים לשנות, והאם השינויים הללו יעזרו לכם להיות מאושרים יותר. לפעמים, בשל נסיבות שמחוץ לשליטתנו, אין כל כך מה לעשות, אבל נסיבות משתנות עם הזמן, וייתכן שהעתיד צופן עבורכם חיים ורודים יותר.

האם אני מדוכא/ת?

להלן כמה מהסימנים שעשויים להעיד על דיכאון:

  • נדודי שינה או שינה מופרזת
  • איבוד עניין בדברים שבעבר ריגשו אתכם
  • רצון להתבודד מאנשים אחרים
  • חוסר תיאבון או תיאבון מופרז
  • תחושות אשמה, צער, חוסר ערך עצמי ו/או תיעוב עצמי
  • תחושת עייפות או תשישות כמעט יומיומית
  • תחושה קבועה של חוסר תקווה
  • מחשבות תכופות על פגיעה עצמית
  • מחשבות חוזרות על מוות ו/או התאבדות (בין אם ספציפיות ומתוכננות או כלליות) ו/או ניסיונות התאבדות
  • קושי להתרכז ולקבל החלטות

כמובן שחלק מהרגשות הללו מהוות חלק טבעי מחיינו, והעובדה שאתם חווים אותן אינה בהכרח מעידה על כך שאתם סובלים מדיכאון. זו יכולה להיות תגובה טבעית לנסיבות קשות.

 

המידע באתר זה אינו במקום ואינו מתיימר להחליף או להיות במקום מידע של רופא שיניים מומחה השתלות שיניים