חרדת שינייםפחד שיניים

גישות פסיכולוגיות להתמודדות עם פחד מטיפולי שיניים

רופאי שיניים מיישמים גישות שמגיעות מתחום הטיפול בילדים כאשר עליהם לעזור למבוגרים עם פוביה מטיפולי שיניים. שיטות אלה אומנם פותחו במקור עבור ילדים, אולם אין בהם שום דבר ילדותי.

צעדי תינוק או פסיעות ענק?

גישות פסיכולוגיות להתמודדות עם פחד מטיפולי שינייםהטכניקות הנפוצות כוללות:

  • שימוש בשפה (ושפת גוף) לא מאיימת
  • גישות אינטראקטיביות שמבוססות על טכניקות הסבר-הדגם-עשה (אינטראקציה ישירה)
  • זמן מובנה (הפסקות תכופות)
  • חיזוקים חיוביים (הערות מעודדות)
  • שימוש נרחב נעשה גם בהקהיה (desensitisation) וחזרות, בדרכים פורמליות ולא-פורמליות כאחד.

המשותף לכל הגישות הפסיכולוגיות הללו הוא שכולן מבוססות על יחסי הבנה ואינטראקציה; מטרתן היא לבנות ביטחון ואמון; והן נועדו לגרום למטופל להיות בשליטה.

על ידי התקדמות הדרגתית בצעדי תינוק, אנשים רבים מגלים שהם פוסעים למעשה בצעדי ענק ורמת הביטחון שלהם עולה בקצב מהיר!

כחול זה הלבן החדש

גם לסביבה הפיסית יש תפקיד משמעותי בהפחתת פחדים. לדוגמה, שינויים כגון החלפת החלוקים הלבנים של צוות המרפאה בבגדים פחות "רפואיים", מיסוך הריחות שמזוהים עם מרפאות שיניים, והשמעת מוסיקת רקע נעימה עוזרים לאנשים רבים על ידי הסרה והחלפה של הטריגרים שגורמים לפחד. אנשים אחרים נהנים מטכניקות הסחת דעת ישירות יותר כגון צפייה בטלוויזיה או האזנה למוסיקה האישית שלהם במהלך הטיפול.

כמעט כמו קסם…

טכניקות סיוע מתקדמות יותר כוללות היפנוזה והקהיה שיטתית. הקהיה שיטתית אינה נמצאת בשימוש נפוץ בקרב רופאי השיניים בשל הזמן הרב וההכשרה המקיפה הנדרשים כדי ליישמה. כמובן שגם שימוש בהיפנוזה מחייב הכשרה מיוחדת של רופא השיניים, ולכן נדיר למצוא מרפאות שמציעות שירות זה. היפנוזה בלתי-פורמלית מצד שני נמצאת בשימוש שכיח, למרות שבמקרים רבים רופא השיניים כלל אינו מודע לכך שהוא משתמש בהיפנוזה.

קיימות דרכים רבות לגרום לאנשים להרגיש נינוחים, כמו למשל שימוש בהומור או התנהגות בצורה שמשרה רוגע וביטחון. אולם גישות אלה תלויות בדרך כלל במידה זו או אחרת במאפייני אישיות, ואינן בהכרח טכניקות שניתן לרכוש. גורם חשוב נוסף הינו אמון – לרופאי שיניים שמאמינים באמונה שלמה ביכולתם של מטופליהם להתמודד עם הפחדים שלהם יש סיכוי טוב יותר ליישם גישות פסיכולוגיות בצורה מוצלחת. אמון יוצר אמון, אך למרות שהאמון מהווה כלי רב עוצמה, יש צורך באישיות מאוד מיוחדת כדי לחזק את היכולת של אדם להתמודד באמצעות אמון כנה ואמיתי.

הרפיה והקהיה שיטתית

חלק גדול מהכתוב בכתבי עת ובספרים בנושא ההתמודדות עם פחדים מטיפולי שיניים בקרב מבוגרים עוסק בטכניקות הרפיה (relaxation techniques) כגון נשימה מהבטן, בטכניקות התנהגותיות כגון הקהיה שיטתית (systematic desensitisation), או טכניקות מבוססות-חשיבה כגון שינוי מבנה קוגניטיבי (cognitive restructuring, טכניקות שגורמות לכם לחשוב מחדש על רופאי שיניים וטיפולי שיניים).

בפועל חלק מהטכניקות הללו עשויות להיות מסורבלות ואיטיות (האתר הזה מהווה דוגמה לניסיון לשינוי מבנה קוגניטיבי – ותראו כמה זמן לוקח לקרוא את כולו!). שימוש בטכניקות הללו עשוי להניב תוצאות רק לאחר שבועות ואף חודשים, ולפיכך אין זה מפתיע שמספר רופאי השיניים שמשתמשים בהן על בסיס קבוע נמוך יחסית.

 

המידע באתר זה אינו במקום ואינו מתיימר להחליף או להיות במקום מידע של רופא שיניים מומחה השתלות שיניים