חרדת שינייםפחד שיניים

מה ניתן לעשות? – דרכי התמודדות עם פחד מטיפולי שיניים

בסעיף "מה ניתן לעשות?" תוכלו למצוא מידע על שלושת ההבטים העיקריים בהתמודדות עם פוביות ופחדים מטיפולי שיניים:

  1. פסיכולוגיה – כיצד רופאי השיניים מתנהגים ומתקשרים, וטכניקות ספציפיות שבאפשרותם ליישם כדי לעזור למטופליהם להתמודד עם הפחדים והדיכאון שלהם.
  2. טכנולוגיה וגאדג'טים – המצאות חדשות יותר וחדשות פחות שיכולות להפוך את הביקור אצל רופא השיניים לחוויה מהנה יותר.
  3. חומרי טשטוש (סדציה) – חומרים שונים שיגרמו לכם להיות נינוחים יותר.

עבור רופאי שיניים, ישנה גם דרך רביעית: טכניקות הרדמה מקומית (גרימה לאובדן תחושה מוחלט באזור הטיפול בצורה נוחה ויעילה).

את השיטות המיושמות כדי להתמודד עם פחדים יש להתאים עבור כל מטופל באופן אינדיבידואלי, אולם באופן כללי ניתן לאמר שדרכי ההתמודדות עם הפחד מטיפולי שיניים (או "ניהול חרדות דנטליות", בשפה המקצועית) מאורגנות במידה מסוימת כמו פירמידה:

הסביבה

על אף חשיבותה הרבה, קיימת נטייה להתעלם מהשפעותיה של סביבת הטיפול על התמודדות עם חרדות דנטליות. הסביבה מכתיבה את האווירה והתחושה של החוויה הדנטלית הכוללת – גם כאן הרושם הראשוני חשוב! כמובן שלא ניתן לוותר על הציוד הדנטלי המודרני, אולם אנשים רבים שמתמודדים עם פחד מטיפולי שיניים מרגישים נינוחים ללא תחושה קלינית קרה בשאר החדר. כדי להשיג זאת ניתן, לדוגמה, להסתיר במידת האפשר ציוד רפואי, לתלות יצירות אומנות במקום תמונות של חיוכים מושלמים, לבחור צבעים ידידותיים, להשמיע מוסיקת רקע, הרופאים ושאר הצוות לא חייבים ללבוש חלוקים רפואיים מסורתיים, ויש לנסות למנוע את הריחות הטיפוסיים למרפאות שיניים ככל הניתן.

תקשורת

בסיס הפירמידה הוא תקשורת – האופן שבו רופא השיניים מתקשר איתכם (ושאתם מתקשרים איתו). כדי שתוכלו להתגבר על הפחדים שלכם עליכם להרגיש נינוחים ככל הניתן עם רופא השיניים שלכם, ועל רופא השיניים להיות מודע לפחדים שלכם ולדעת מה באפשרותו לעשות כדי לעזור לכם להתמודד איתם. התקשורות לא מתייחסת רק למה שאנחנו אומרים, אלא כוללת גם הבנה הדדית, שפת גוף ושימוש בשפה לא מאיימת וקלה להבנה. הבנה הדדית (חיבור הרמוני בין הצדדים) מתייחסת גם למערכת יחסים שמאופיינת בשוויון הין שני הצדדים, ושבמסגרתה המטופל אינו רואה ברופא השיניים כדמות מאיימת או שולטת, אלא בתור שותף לדאגה לשלומו. תקשורת טובה משמעה לעשות דברים יחד עם רופא השיניים, ולא להרגיש כאילו רופא השיניים עושה משהו לכם.

התקדמו לטכניקות ודרכי פעולה ספציפיות יותר רק לאחר שתבססו יחסי הבנה הדדית עם רופא השיניים שלכם.

הגישה הכי פחות פולשנית – הטכניקות הפסיכולוגיות – צריכה להיות הגישה הראשונה שתנסו ליישם.

גישות פסיכולוגיות

הגישות הפסיכולוגיות כוללות טכניקות כגון הסבר-הדגם-עשה, זמן מובנה, הקהיה (desensitisation) ואפשרויות נוספות שמתוארות באתר זה (תוכלו להגיע אליהן דרך תפריט הניווט שמשמאל). הטכניקות הללו נכללות תחת הכותרת המקצועית "ניהול התנהגות". ניהול התנהגות נשמע אומנם כמו משהו קצת מאיים, אולם זה בסך הכל אומר שרופא השיניים יאפשר לכם להתרגל לדברים חדשים ולא מוכרים בצורה הדרגתית ובקצב הנוח לכם, יסביר לכם מה הולך לקרות, מה הוא הולך לעשות, למה עליכם לצפות וכו'.

חלק בלתי נפרד מהגישה הזו הוא הענקת טיפול מתחשב ועדין.

חומרי טשטוש מונשמים

אם לא די בטכניקות הפסיכולוגיות כדי להרגיע אתכם, ישנן מספר אפשרות טשטוש (סדציה) שמשמשות את רופאי השיניים. טשטוש באמצעות גז (גז צחוק) הינה דרך מצוינת לגרום לכם להרגיש נינוחים יותר. זוהי טכניקה שמבוססת על השתתפות והדדיות והיא מתאימה לאנשים שלא רוצים לאבד שליטה.

חומרי טשטוש מוזרקים

מצד שני, חומרי טשטוש תוך-ורידיים עשויים להתאים יותר לאנשים שמוכנים להעביר את השליטה לאדם אחר. רמת הטשטוש מאוד עמוקה, עד כדי כך שאתם עשויים לשכוח חלק מהדברים שקרו במהלך הטיפול, ואפילו את כולו.

חומרי טשטוש מוזרקים יכולים להיות אפשרות טובה אם אתם זקוקים לטיפול רחב היקף ואתם מאוד חוששים ממנו. במקרה זה ייתכן שעדיף שתעברו את הטיפול תחת הרגעה וטשטוש תוך-ורידי מבוקר, ולאחר מכן, במידה שתזדקקו לטיפולי המשך, לנסות את השיטות האחרות. עם זאת, האופציה הטובה ביותר היא למצוא רופא או רופאת שיניים טובים שיוכלו לטפל בכם באמצעות טכניקות אחרות, ופחות יקרות.

עליכם לזכור שהטיפול, והשלמתו בתור חוויה חיובית, יתרמו לחיזוק הבטחון העצמי שלכם.

טכנולוגיה וגאדג'טים

בשנים האחרונות הוצגו מספר חידושים טכנולוגיים והמצאות שיכולים לסייע רבות בהתמודדות עם פחדים ספציפיים. לדוגמה, "השרביט" (The Wand) הינו בשורה אמיתית לאנשים שמפחדים ממחטים, ואשר בעבר נאלצו לקבל חומרי הרגעה. המקדחות החדשות הרבה יותר שקטות, וכיום יש אפילו התקן שמאפשר לאנשים לעצור את המקדחה בלחיצת כפתור (למרות שזה עדיין לא כל כך נפוץ) – פתרון אידיאלי לאנשים עם פחד מאובדן שליטה. שיטות פחות פולשניות כגון שיוף אוויר [air abrasion] ותרפיה באוזון מראות פוטנציאל רב להענקת טיפול עדין שיכול למנוע התפתחות פחד מטיפולי שיניים בקרב ילדים.

 

המידע באתר זה אינו במקום ואינו מתיימר להחליף או להיות במקום מידע של רופא שיניים מומחה השתלות שיניים